Podcast: Uit liefde voor het vak

Dimitri van Dillen vond het niet alleen een eer. Hij voelde ook verantwoordelijkheid toen hij in oktober 2022 verkozen werd tot mbo-leraar van het jaar. “Met die titel ben je ambassadeur van het middelbaar beroepsonderwijs. Je mag een jaar lang bij allerlei invloedrijke personen onderwijsideeën op tafel leggen.” Dat heeft hij volop gedaan, zegt hij. “Onder andere over studentenwelzijn.”

Innovatie. Daar pleit Dimitri steeds opnieuw voor. “Overal waar ik kan, van mbo-scholen en podcasts tot het ministerie.” Ook andere leraren van het jaar hebben hiertoe opgeroepen – zowel huidige als vorige. Mede daardoor is het onderwijsvernieuwende ‘ComeniusNetwerk’ uitgebreid. “Hierin zaten vroeger alleen mensen uit en voor het hoger onderwijs. Nu heeft ook het mbo zich aangesloten. Ik ben heel benieuwd wat dat oplevert!” Hij heeft daar zelf een hand in, want sinds kort is hij bestuurslid en kwartiermaker van dit netwerk. “Als het aan mij ligt, komt er in elk geval aandacht voor slimmer gebruik van technologie. Daar leg ik zelf al de focus op sinds ik in 2010 begon les te geven.”

Onderwijs op afstand Dimitri werkt als docent ICT en Ondernemend gedrag bij de opleiding Commercie & Ondernemen van het ROC van Twente. Daarnaast is hij loopbaanbegeleider en Themacoördinator Educatieve Technologie. Wat dit soort technologie inhoudt? “Het bekendste voorbeeld is misschien wel Microsoft Teams. Volop gebruikt in coronatijd, tegenwoordig steeds minder. Zonde! Want veel studenten haken af als ze in een lokaal moeten zitten. En bloeien juist op als ze op afstand lessen mogen volgen. Voor hun welzijn kan die technologie fantastisch zijn.”

Persoonlijk neemt Dimitri bij elke nieuwe klas altijd een maand of drie om te ontdekken bij welke studenten online onderwijs past. “Dat hangt deels af van hun eigen voorkeur. En deels van de vraag of ze intensievere begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met Nederlands. Studenten-op-afstand mogen voor vragen altijd inbellen via Teams. Maar intensievere begeleiding kan ik het best in het lokaal geven.” Na die beginperiode volgt ongeveer de helft van de klas zijn lessen online. “Tenzij ik een belangrijke uitleg geef en vind dat ze daarbij aanwezig moeten zijn. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik de studenten helemaal niet zie.”

De juiste studiekeuze “Normaal gesproken ben ik ook mentor”, vertelt Dimitri. “Maar daar was het te druk voor met alle leraar-van-het-jaar-activiteiten. Jammer, want als mentor kun je heel mooie gesprekken voeren met studenten. Vragen stellen en dóórvragen. Wat vind je leuk, wat wil je, waarom wil je dat? Waar liggen je passies en talenten? En past je studie dan wel bij je?” Hij noemt het essentieel dat studenten hierover nadenken. “Lang niet iedereen kiest de opleiding die bij hem of haar past. Terwijl de juiste keuze de motivatie, prestaties en gemoedstoestand verbeteren.”

Dat hij even geen mentor is, betekent niet dat hij nooit meer praat met zijn studenten. “Als loopbaanbegeleider doe ik dat óók. Zo geef ik ‘bucketlist-lessen’. Ik vertel dan dat ik, toen ik in 2009 kanker kreeg, een bucketlist maakte vol dingen die ik nog wilde doen in mijn leven. Bijvoorbeeld: de docent worden die ik vroeger zelf had willen hebben. Daarna spoor ik mijn studenten aan om zelf óók doelen op papier te zetten. Wat het ook is, van groot tot klein, van kinderen krijgen tot parachutespringen. En om vervolgens te bedenken: hoe kan ik dat het best behalen?”

Geef een reactie

Verberg de preloader