Podcast: Doorbreek de bubbel – mobieltjes in de klas

Tijdens het Kennisfestival deed ons College van Bestuur een oproep voor goede ideeën om de bubbel te doorbreken: tips waarmee ze nog beter kunnen luisteren naar wat de medewerkers beweegt, motiveert en nodig hebben.

Naar aanleiding van die oproep daarom dit keer niet het gebruikelijke blog, maar een podcast. In deze podcast bevraagt Fridse Mobach Sep van den Berg en mij, Dimitri van Dillen, over mobieltjes in de klas: moet dat verboden worden, of misschien toch niet?

Beluister de podcast

Het was een levendige discussie waarin we verschillende perspectieven belichtten. Mobieltjes zijn tegenwoordig een integraal onderdeel van het leven van studenten, en ze kunnen zowel een hulpmiddel als een afleiding zijn in de klas. We hebben besproken hoe mobieltjes kunnen bijdragen aan interactieve lessen, maar ook hoe ze de aandacht kunnen afleiden en zelfs leiden tot verslaving.

Voorstanders van een verbod

Sep van den Berg wees op onderzoeken die aantonen dat mobieltjes een negatieve invloed hebben op de concentratie en de leerprestaties. Hij betoogde dat een verbod op mobieltjes in de klas zou kunnen bijdragen aan een betere focus en meer diepgaand leren. Volgens hem is het belangrijk om een omgeving te creëren waarin studenten zich volledig kunnen concentreren op hun studie zonder afleiding.

Tegenstanders van een verbod

Aan de andere kant bespraken we ook de voordelen van mobieltjes als educatieve hulpmiddelen. Zelf zie ik veel potentieel in het integreren van technologie in het onderwijs. Mobieltjes kunnen worden gebruikt voor educatieve apps, directe toegang tot informatie en als hulpmiddel voor samenwerking tussen studenten. Een verbod zou deze mogelijkheden beperken en niet aansluiten bij de moderne onderwijsbehoeften.

De middenweg

Een interessante oplossing die ter sprake kwam, is het ontwikkelen van een beleid dat het gebruik van mobieltjes reguleert in plaats van volledig te verbieden. Dit zou kunnen betekenen dat mobieltjes alleen worden gebruikt voor specifieke educatieve doeleinden en op bepaalde momenten tijdens de les. Hierdoor kunnen we de voordelen van technologie benutten terwijl we de nadelen beperken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verberg de preloader