Twee weken geleden had ik de eer om als dagvoorzitter te fungeren op de IPON, een evenement dat het kruispunt vormt tussen innovatie en onderwijs. Het was een dag gevuld met inspirerende sprekers, interactieve workshops en als hoogtepunt de uitreiking van de IPON awards. De energie was voelbaar; elke ruimte bruiste van de ideeën en de passie voor onderwijsvernieuwing.
De dag begon vroeg met de voorbereidingen voor de openingskeynote van Kirsten Cuppen, Leraar van het Jaar 2021, die ons meenam op een reis over het belang van écht kijken en écht zien in het onderwijs. Haar boodschap over het maken van authentieke connecties met leerlingen en studenten resoneerde sterk bij mij en benadrukte het hart van onderwijsinnovatie: de menselijke connectie.
Het middagprogramma bood een tweede keynote door Ben Zevenbergen, die vanuit zijn rol bij Google een intrigerend perspectief bood op ethiek in EdTech. Zijn presentatie, “Imagination in EduTech”, opende een essentiële dialoog over de ethische grondslagen van onderwijstechnologieën en de noodzaak van een ethisch kader binnen deze snelgroeiende sector.
Ook nam Meester Sander het publiek met 4 panelleden mee in de stelling : Door het ontwikkelen van digitale vaardigheden worden kinderen gestimuleerd op een nieuwe manier creatief uiting te geven aan gedachtes, ideeën en oplossingen.
Een van de hoogtepunten voor mij persoonlijk was de mogelijkheid om de dialoog aan te gaan met zowel de sprekers als de deelnemers, netwerken is net werken. De uitwisseling van ideeën, de discussies over de toekomst van onderwijs en de verhalen van hoe technologie daadwerkelijk een verschil maakt in de klas, waren heel erg tof om te horen!
De IPON awards waren de kers op de taart. Het was een genot om te zien hoe innovatie binnen het onderwijs wordt erkend en beloond. De passie en toewijding van elk van de genomineerden waren inspirerend, en het was een privilege om één van de winnaars te mogen bekendmaken.
Deze ervaring heeft me eens te meer doen beseffen hoe belangrijk het is om voortdurend te zoeken naar nieuwe manieren om onderwijs te verrijken en te verbeteren. Daarnaast heeft het me geïnspireerd om nog enthousiaster mijn rol als spreker, docent en enthousiasmeur te vervullen.