Afgelopen vrijdag had ik de eer om te spreken tijdens de BTG Handel dag, een evenement dat dit jaar in het teken stond van ‘De Uitdaging’. Als spreker, docent en enthousiasmeur, ben ik gepassioneerd door de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt aan het onderwijs, en deze dag bood de perfecte gelegenheid om deze visie te delen met mijn collega’s en deelnemers.
De sessie focuste zich op de revolutionaire rol die AI kan spelen in het transformeren van onderwijsprocessen. We bespraken hoe AI niet alleen efficiëntie verhoogt, maar ook onderwijs veel effectiever kan maken door het personaliseren van leertrajecten. Een ander belangrijk aspect dat aan bod kwam, was hoe AI de functie van docenten verandert. AI-tools nemen routinematige administratieve taken over, waardoor docenten meer tijd hebben voor wat echt telt: het begeleiden en motiveren van hun studenten. Deze verschuiving verrijkt de leeromgeving en verhoogt de betrokkenheid en interactie binnen de klas.
We hebben ook specifiek gekeken naar hoe AI studenten voorbereidt op de snelle technologische vooruitgang in de markt, vooral voor diegenen die studeren in retailgerichte disciplines. Deze toekomstgerichte vaardigheden zijn essentieel om succesvol te zijn in een steeds meer door technologie gedreven samenleving.
Reflecterend op deze sessie, blijf ik enthousiast over de toekomstige mogelijkheden en ben ik overtuigd dat het integreren van AI in het onderwijs cruciaal is om te voldoen aan de educatieve uitdagingen van morgen. Het was inspirerend om mijn gedachten en ideeën te delen en om zoveel gelijkgestemden te ontmoeten die ook enthousiast zijn over deze toekomst.
Ontdek meer van Dimitri van Dillen
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.