OP 3 oktober (de dag van de leraar) had ik de eer om als gastspreker deel te nemen aan het onderwijsgesprek bij Amphion Cultuurbedrijf. Het thema was een vraag die veel in het onderwijsveld leeft: “Vervangt AI de leraar van de toekomst?” Samen met Lieke Brugman, leraar van het jaar 2023, mocht ik in gesprek gaan met presentator Wendelien Wouters en het publiek over de kansen, valkuilen en vaardigheden die nodig zijn in een toekomst waarin AI steeds meer aanwezig is in het klaslokaal. In mijn keynote werd de vraag besproken: zal AI de leraar echt vervangen?
Het was een avond vol waardevolle inzichten en een divers publiek van docenten, onderwijsleiders, studenten en andere betrokkenen uit het onderwijs. In een tijd waarin technologie een steeds grotere rol speelt, merken we dat veel docenten nieuwsgierig zijn naar wat AI kan betekenen in hun dagelijkse praktijk. Aan de andere kant leven er ook zorgen over het vervangen van de menselijke kant van het beroep. Tijdens de keynote werd duidelijk dat AI de leraar niet volledig zal vervangen.
AI als aanvulling, niet als vervanging
Lieke en ik waren het erover eens dat AI waardevolle ondersteuning kan bieden, maar nooit de empathie, creativiteit en het menselijk inzicht van een leraar volledig kan vervangen. Tijdens mijn keynote benadrukte ik dat het onderwijs niet alleen draait om kennisoverdracht, maar ook om het bouwen van relaties en het bieden van inspiratie. Hoewel AI tools kan aanbieden die het leerproces ondersteunen, zoals adaptieve leersystemen en leeraanbevelingen op maat, blijft de rol van de leraar cruciaal in het begeleiden en motiveren van studenten. In de keynote bespraken we de vraag: zal AI de leraar ooit volledig vervangen?
Vaardigheden van de toekomst
Wat zijn dan de vaardigheden die nodig zijn om de leraar van de toekomst te zijn? Naast de traditionele didactische vaardigheden zullen docenten zich moeten bekwamen in digitale geletterdheid en ethische overwegingen rondom AI. Daarnaast blijft de vaardigheid om te verbinden met studenten essentieel, juist in een tijd waarin technologie een grotere rol speelt. Het publiek stelde scherpe vragen, en het was mooi om te zien hoeveel interesse er is om deze uitdagingen samen aan te gaan. De keynote, “Keynote vervang AI de leraar”, werd goed ontvangen.
We sloten de avond af met een gezamenlijke conclusie: AI biedt kansen, maar het blijft een middel en niet het doel. De leraar blijft de spil in het onderwijs, en AI kan ons helpen om ons werk efficiƫnter en effectiever te maken. Het is aan ons om deze nieuwe mogelijkheden te omarmen en daarbij kritisch en ethisch te blijven handelen.
Ontdek meer van Dimitri van Dillen
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.