“We moeten af van hoger, hoger, hoger”, zei onderwijsminister Robbert Dijkgraaf afgelopen weekend in De Volkskrant. Moeten we de lat in het onderwijs lager leggen? Volgens geschiedenisdocent en Trouw-columnist Erik Ex is dat één van de ‘domste dingen die je kan doen’, zegt hij in Dit is de Dag. “De lat ligt al tientallen jaren op dezelfde plek.”
Moet de lat in het Nederlandse onderwijs lager?
Het is vooral belangrijk dat studenten hun passie volgen, vindt Dimitri van Dillen, docent op het ROC van Twente in Hengelo. Net als Erik Ex was hij docent van het jaar in 2022. “Ik denk dat studenten de lat voor zichzelf heel hoog leggen en dat de druk daardoor ook steeds hoger wordt. Als samenleving doen we dit ook, door te zeggen dat je steeds hoger op de ladder moet klimmen.”
Maar als je echt doet wat je leuk vindt, maakt het niet uit welk niveau je daarvoor kiest, zegt hij. “Misschien moeten we er meer bij helpen om die passie te ontdekken.”
‘Lat ligt al jaren op dezelfde plek’
Volgens Erik Ex, geschiedenisdocent op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam en columnist bij Trouw, is het absoluut geen goed idee om de lat lager te leggen. “De lat ligt niet te hoog”, zegt hij. “De lat ligt al tientallen jaren op dezelfde plek. Het gebeurt steeds meer dat leerlingen de resultaten niet behalen, dus de onderwijsresultaten gaan niet omhoog. Dus de lat lager leggen, lijkt me één van de domste dingen die we nu kunnen doen.”
“We kunnen wel roepen: we willen niet hoger, hoger, hoger”, zegt hij, “maar leerlingen zien dat heel anders en hun ouders ook. Die willen het beste voor hun kind en denken dat dit wel degelijk hoger, hoger, hoger is.”
Van Dillen wijst er op dat er in de maatschappij minder aanzien is voor praktische beroepen, zoals de techniek. “Je zou denken dat de waardering ervoor stijgt vanwege het tekort aan vakmensen. Maar als je hoort dat mbo-studenten nog steeds niet worden toegelaten tot bepaalde cafés of geen studentenkaart hebben, dan is daar nog een behoorlijk verschil in.”
Denken in hoger of lager
We moeten niet meer praten over hoger of lager opgeleid, vervolgt Van Dillen. “Volgens mij moet je meer praten over of studenten uiteindelijk ook doen wat ze willen. En dat ze niet per se de universiteit hoeven te doen.”
Ex denkt niet dat het gaat helpen door te stoppen met het denken in hoger of lager. “Het werkt helemaal niet. Mijn leerlingen snappen prima dat als ze in het derde jaar een pakket kiezen met daarin natuur- en scheikunde en filosofie, dat ze aan het einde van hun school nog alle kanten op kunnen.”
Volgens hem maakt het nog wel degelijk uit op welk onderwijsniveau je uitkomt. “Ik denk dat het heel belangrijk is dat de samenleving respect heeft voor iedereen en dat iedereen goed betaald wordt. Maar als je naar de realiteit kijkt, is het wel zo dat als je op havo-vwo en vervolgens op hbo of de universiteit terechtkomt, je een gemiddeld hogere levensverwachting hebt en gemiddeld meer gaat verdienen. Daarnaast kan je met je vwo-diploma nog steeds elektrotechneut worden.”
Ontdek meer van Dimitri van Dillen
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.